mandag den 17. juni 2013

Dag 13 - Ufattelig smukke Yosemite

Dag 13 – Ufattelig smukke Yosemite

I dag stod vi igen tidligt op. Vi lavede kaffe og toast i vores RV. Vi ville gerne tidligt af sted for at få noget ud af dagen og se så meget af Yosemite parken som muligt. Vi bor som sagt en lille times kørsel vest for parken og to gange hver morgen stopper der en offentlig bus ved vores camp site, der kører lige ind midt i Yosemite National Park og stopper ved Yosemite Village hvor man så kan tage forskellige gratis busser rundt i parken. Den offentlige bus kører så den modsatte vej to gange sidste på eftermiddagen. Vi betalte 30 dollars for en retur billet for os alle fem. Vi har nu besøgt fire nationalparker på denne tur og selve infrastrukturen er bare helt i top. Gratis busruter rundt i parkerne, hjælpsomme park rangers, besøgscentre, restauranter, forskellige butikker og masser af stier. Det eneste man kan kritisere lidt er afmærkningen af ruterne. De kunne godt være bedre. Vi er jo danskere så lidt brok skal der være plads til.

Busturen ind i parken tog en god times tid og var en fantastisk flot tur. Selvom vi havde læst om parken og set billeder var vi slet ikke forberedt på det syn der viste sig for os. Nedturen ned af bjergvæggen fra toppen og ned i selve Yosemitedalen var så ufattelig og aldeles ubeskrivelig smuk at vi ikke engang vil forsøge. I bunden af dalen stod vi ud og startede med et besøg i besøgscentret for at få et overblik og en snak med en ranger om mulighederne. Derefter spiste vi lidt mad og købte vand til rygsækken. Vi tog først ud på en vandretur til en spejl sø hvor de store lodrette klipper efter sigende skulle spejle sig i søen. Lige efter vi var stået af bussen og påbegyndt vores vandring gik vi lidt væk fra stien og ned til et vandløb, der løb lige ved siden af. Vi stod og talte om at bredden på den modsatte side lignede et sted hvor der ville være bjørne. Umiddelbart der efter fik Dorthe øje på en stor bjørneunge der gik omkring 15 meter fra os. Vi fik alle set den før den forsvandt igen ind i skoven. For fanden da. Vi nåede ikke at blive bange, men talte om bagefter at dens mor også måtte have været der et sted. En kæmpe oplevelse som ikke er alle besøgende i parken forundt.

Da vi nåede helt op til spejl søen sad vi på en stor sten og nødt en flaske vand og udsigten op mod et af de mest kendte tinder i parken, den såkaldte Half Dome. Da Dorthe ville aflevere kameraet til Lene tabte de det pludseligt i søen. Før nogen nåede at reagere stod Dorthe ude i vandet med vand op til begge ankler med det våde kamera i hånden. Godt reddet! (kameraet har nu lagt til tørre i et døgn og tager igen billeder og billedet af bjørne er reddet). Efter dette dramatiske øjeblik vandrede vi tilbage til bussen og kørte igen ind til Yosemite Village. Andreas og Henrik blev tilbage og hvilede deres ben og fødder mens pigerne og Markus vandrede op til et af vandfaldene i parken. Eftermiddagen blev afsluttet med en tur i butikkerne for at købe et par souvenirs. Kl. 17.10 tog vi bussen tilbage til vores RV Camp.

En lille kilometer fra vores RV Camp ligger der en lille traditionel amerikansk dinner hvor vi spiste aftensmad. De serverer amerikanske retter og specialiteter. Vi spiste steaks, burgers. Nachos og kylling og fik lækre desserter. Henrik havde lovet at den der først fik øje på en bjørn ville få apple pie med is.  Dorthe fik derfor en stor portion af denne dejlige dessert. Vi var alle trætte da vi kom tilbage til vores RV og vi bestemte at vi dagen efter ville sove længe og bare hygge os på campen.