mandag den 8. juli 2013

Dag 32 – 4th of July

Vi sov længe her til morgen. Vi var godt trætte efter i går og vel ved at være lidt udslidte efter næsten 5 ugers ferie her i USA. Især drengene er ved at trænge til at komme hjem i vante omgivelser. En af de ting vi alle fem er vilde med er amerikansk morgenmad. Vi fandt derfor frem til Midtown Dinner, der lå i nabolaget. Her fik vi en solid morgenmad med pandekager, French Toast, æg, bacon og pølser og kaffe ad libitum, umm.

Efter morgenmaden brugte vi lidt tid på lige at finde ud af subway-systemet. Vi kørte med undergrundsbanen downtown, ned til foden af Brooklyn bridge for at gå på fodgængerbroen der ligger på midten af den gamle og fine bro en del meter over kørerbanen. En fed gåtur hvor man undervejs har en fantastisk udsigt ud over Manhattan, Brooklyn, Esat River og havneindsejlingen. På brooklynsiden gik vi lidt rundt i en park, spiste en is og fandt frem til en subwaystation.

På grund af 4th of July har en del af butikkerne og mange af de offentlige og private virksomheder lukket og der er rigtig mange mennesker på gaden. Vi tog toget til Greenwich Village, der er et ret fedt gammelt beboelsesområde med masser af liv, barer, restauranter og trendy kunst- og modebutikker. Vi gik en lille tur rundt i kvarteret og sad lidt i parken. Derefter gik vi forbi Carris lejlighed fra Sex and the City og var inde på det berømte konditori Magnolia Backery, der er berømt for deres cupcakes. Vi spiste bl.a. deres 4th of July cupcake, der udover at være meget sød, var dekoreret med en lille ring med det amerikanske flag på. Disse ringe pyntede på pigerne resten af dagen.

Næste stop på vores egen lille rundtur med undergrundsbanen var Times Square. Vi købte kaffe på Starbucks og satte os på den berømte trappe midt på torvet og kiggede på alt virvaret af mennesker, biler og lys. Der er vild gang i den og mange var naturligvis klædt i de amerikanske nationalfarver på grund af uafhængighedsdagen.

Vi tog fra Times Square og gjorde et stop på Central Station. Den store og fine gamle station midt på Manhattan. Stationen har bl.a. en meget arkitektonisk smuk sal, der er kendt fra utallige film og tv-programmer. På stationen afgår også AMTRAK togene til destinationer rundt omkring i USA og Canada.

Efter Central station overvejede vi at tage ned til Hudson River for at få en plads hvor fra vi ville kunne se det store traditionelle fyrværkeri, der ville blive affyret på floden ved kl. 21.30-tiden. Et once-in-a-lifetime oplevelse, men vi er ved at være lidt trætte og slidte og orkede ikke rigtigt at kæmpe med de 2 millioner andre som NYPD regnede med ville dukke op til showet. En ting vi har lært herovre er at amerikanerne elsker køer og har en masse forskellige metoder til at få folk til at gå/stå i lange sirlige rækker der så langsomt snor sig fremad. Med udsigt til dette valgte vi at tage tilbage til hotellet og få lidt kræfter og så derefter gå ud og spise.

Vi spiste på en fin italiensk restaurant ikke så langt fra hotellet. Derefter tog vi tilbage til hotellet og tænde for fjernsynet og så det store show med fyrværkeri og musik. Da vi så det flotte show overvejede vi nok alle om vi havde truffet det rigtige valg. Ved nærmere eftertanke og refleksion er vi overbeviste om at vores prioritering var den rigtige.